Mariekeinperu.reismee.nl

La profesora María

We zijn van start gegaan! Sinds gisteren is vakantie voorbij en wordt er hard gewerkt. De eerste dag was het best even wennen. Zowel voor de kinderen als voor la profesora Maria J. Vandaag loopt alles al een stuk soepeler. We werken van ’s morgens 8.00 tot ’s middags 15.30 uur (Jonatin werkt tot 17.00), met uiteraard de nodige pauzes. Jonatin werkt aan VWO 3, Daniel is nu bezig met het afronden van groep 8 en start volgende week met de brugklas, Marieneke doet vakken uit groep 7 en 8 en Anne-Lize werkt aan groep 6, met wat extra aandacht voor taal. Het is erg leuk en uitdagend om meerdere niveaus les te geven.Ze werken allemaal met een eigen planning en sommige onderdelen, zoals de dagopening, tekenen, schooltv kijken of luisteren naar het voorlezen, doen we samen. Op woensdag zijn de meiden vrij en kan ik meer aandacht besteden aan het werk van de jongens.
Bij de foto’s zie je een impressie van m’n lokaaltje. Je ziet maar 3 leerlingen in m’n klas, want Jonatin werkt op zijn kamer.

Ik zit hier alweer bijna 4 weken. De nieuwigheid is eraf en ik heb m’n draai aardig gevonden.
De weekenden zitten meestal vol met activiteiten van de kerk. Zo hadden we zaterdag pollada: pollo betekent kip, dus het was een soort kipverkoop. Er werd een lekkere Peruaanse maaltijd met kip gemaakt en dan verpakt. Bij gebrek aan een keuken, gebeurt dit gewoon onder de boom op het veldje bij de kerk. Goed voor de weerstand! Dit werd verkocht aan mensen in de buurt. De opbrengst was voor de kerk. Ik ben helaas vergeten foto’s te maken, dus hopelijk zijn mijn woorden beeldend genoeg J
Op zaterdagmiddag is er jongerenclub. Zo’n 40 jongeren komen dan bij elkaar om een Bijbelstudie te houden, te zingen en een spel te doen. Ook hebben ze regelmatig andere activiteiten. Zo hebben we laatst lekker gewandeld op het strand en komende zaterdag is het ‘meiden tegen de jongens’.
Het communiceren gaat nog niet echt fantastisch. Maar ik leer steeds meer Spaanse woordjes en ik ben weer ‘net als vroeger’ J werkwoorden aan het stampen! Dus ja, de juf leert zelf ook!

Vanuit Nederland hoor ik geen geweldige berichten over de zomer. Hier in het winterse Peru is het iedere dag zo’n 20 graden. Soms is het grijs, maar er zijn ook veel dagen met zon. Regen heb ik hier nog helemaal niet gezien. En dat kan ook nog wel even duren, want in het gebied waar ik zit regent het maar 2 a 3 keer per jaar, heb ik me laten vertellen. Ik denk er dus aan om hier maar te blijven! Nee hoor, grapje mam J

Voor de mensen die denken dat ik hier verhonger en in mei 2012 minimaal 25 kilo lichter terugkom naar Nederland: wees niet bezorgd! Ik eet hier heerlijk! Huize Vaders heeft goede koks. We eten zowel Peruaans als Nederlands en vanmiddag heb ik zelfs Chinees op. De pannenkoekenmix uit mijn ‘Ik-hou-van-Holland-pakket’ van de Bruinhorst, was ook heerlijk. Dus Scherpenzeel, bedankt! Wel snak ik naar stroopwafels, maar dat is denk ik een ontwenningsverschijnsel van mijn stroopwafelverslaving die ik in Nederland heb ontwikkeld. Gisteren werd ik ineens verrast door een stroopwafel, die meegekomen was met het pakket van de familie van Carolina. Waar je al niet blij mee kunt zijn J

Nou het niveau is inmiddels flink gedaald, want als een blog over stroopwafels begint te gaan, kan je beter stoppen denk ik…

Hasta la vista!

Marieke

Reacties

Reacties

Patrick

Hoi Mariek,

Mooi hey dat het zo goed gaat. Leuke verhalen en foto's heb je gemaakt. hier is het weer idd niet best.
nu is het 18 graden maar wel droog. Groeten Patrick

Anneke:)

Ha Maria!:) Klinkt goed meis!
Liefs An

anneke

Stroopwafels???? Oké, eten mag je ze wel, maar denk er om hè, niet uit gaan delen, je weet wat dat bij ons op school betekent!
Wat hebben jullie daar lange schooldagen zeg, of heb je heel lange pauzes? :)
liefs Anneke

Ludo & Ellie

Ha Mariek, ook zonder foto's kun je prachtig met woorden schilderen. Leuk verhaal.

Anneloes & Fleur

Hey, Marieke!
Leuk, om al je blogs te lezen! Geweldig, dat je dit werk kan en mag doen! Nou, hier is het weer echt bar slecht. En dan is het in het 'winterse' Peru 20 graden. ;)
Hé, superveel plezier/succes & Gods zegen in je werk! Wij bidden voor je en we denken aan je.
Liefs, Anneloes & Fleur

Hester

Recept voor stroopwafels

Ingredienten voor de wafels:

500 gram bloem
250 gram gesmolten boter
150 gram witte basterdsuiker
50 gram gist
een beetje lauwe melk
een ei
Ingredienten voor de vulling:

500 gram stroop
300 gram donkere basterdsuiker
75 gram boter
een theelepel kaneelpoeder
Het geheim van de stroopwafel valt uiteen in twee delen. De ene helft van het geheim is, dat je de wafels alleen warm kunt verwerken. Anders breken ze. De andere helft is dat er boter en suiker door de stroop moet worden gewerkt, waardoor deze nog stijver en nog kleveriger wordt. Ook de bereiding bestaat uit twee delen: het bakken van de wafels en het maken van de vulling.

* Maak van de wafelingredienten een beslag. Laat u daarbij niet misleiden door het woord “Beslag”, want het wordt een vrij stevige massa die u met de handen door elkaar zult moeten kneden. Laat het deeg drie kwartier rijzen, liefst op een vochtig-warme plek. Kneed het dan opnieuw en verdeel vervolgens het deeg in balletjes ter grootte van een stevige knikker.
* Maak vervolgens de vulling klaar. Verwarm de stroop en meng de andere ingredienten er door. Leg dan een balletje deeg in een wafelijzer en bak het aan beide kanten gaar. Licht met een mes de wafel uit het ijzer en snijdt de wafel open wanneer die nog warm is. Wacht u te lang dan zal de wafel breken.
* Besmeer de ene wafelhelft met de vulling en druk de andere helft er op. Om te voorkomen, dat u niet snel genoeg bent om de wafels open te snijden, kunt u het bakken en opensnijden het beste met zijn tweeen doen.

Greet Mijnarends

Hé La profesora María,
Dat is een snelle promotie, mooie scriptie geschreven?Leuk om je site te bekijken! Nav de laatste foto's van je klas, geen orde problemen zeker???
Heel veel suc6 en geniet ervan!
Groeten van de hele familie!

Marjan

Lieve Marieke

Wat een lief lokaaltje heb je. Het ziet er gezellig uit. En wat een ruimte ! Heerlijk !! Mijn lokaal is nu behoorlijk vol, maar de kinderen kunnen komen maandag !

Groetjes,

Marjan

Anne

Hey Marieke,

Ja! Heb je website gevonden. Ziet er goed uit!
Leuk om je belevenissen te lezen.
Snap precies wat je bedoelt met hoe erg het is om stroopwafels te missen en om helemaal happy te zijn wanneer je er een krijgt. Heb ik ook mee te maken ;-).

Heel veel succes met alles!

groetjes vanuit Maleisie,
Anne

Mark (en Marianne)

Hey! Pff we komen volgende week even langs, rot weer hier! Marianne moet nog even vrij vragen, ik ben toch werkloos!
Oja, niet te veel van die lekkere koffie drinken!

Groeten,


Marianne en Mark

Marita

Hoi Marieke,
Van de week nog met je broer gesproken op de verjaardag van Evelien Nab. Die koppies Blok haal je er wel uit:)
Je hebt leuke verhalen! Hier verder alles prima!
groetjes en het allerbeste!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!