Mariekeinperu.reismee.nl

¡ Buenos dias a todos !

En dan is het ineens alweer half april... Tijd voor een update, want ik zie dat m'n laatste blog alweer ruim een maand geleden gepost is.

Pasen
Feestdagen meemaken in een andere cultuur blijft erg bijzonder. Hóe een feestdag wordt ingevuld is erg cultuurafhankelijk, maar de inhoud is overal hetzelfde. Mooi om dat mee te mogen maken.
De dienst op Paasmorgen was erg bijzonder. Ik geniet altijd erg van het zingen in de kerk. Het is gaaf om te merken dat ik inmiddels ook in het Spaans God kan aanbidden. (Ik ben trouwens sinds een tijd PowerPointmiep, dus ik zorg dat tijdens het zingen de juiste dia in beeld is. Iedereen z'n ding zullen we maar zeggen ?).
Deze dienst werd het Avondmaal gevierd. Ook werd Juan Carlos, een jongen die sinds een tijdje in de kerk komt en tot geloof is gekomen, gedoopt. Daarnaast waren er een aantal ‘participaciones' (ik weet het Nederlandse woord hier niet voor... iets van deelnames of optredens?). Een aantal jonge tieners uit de kerk hebben de afgelopen tijd muziekles gehad van pastor Maxwel en gaven een optreden. Erg tof: de toekomst van de kerk!
Na de dienst hebben we gezamenlijk gegeten. Dat doen we vaker. Iedereen neemt dan iets mee en zo ontstaat er een lopend buffet. Mmm, allemaal Peruaanse lekkernijen en pilaf van Carolina ;-)

Verjaardag
Woensdag 11 april vierde Arjan zijn 38e verjaardag. Een verjaardag in Peru zit er toch wel even wat anders uit als de gemiddelde koffie-gebakje-en-borrel-verjaardag in Nederland. Bij welke activiteit dan ook is eten een heel belangrijk onderdeel in Peru. Vandaar dat een aantal gemeenteleden het idee hadden geopperd om ter ere van Arjans verjaardag een maaltijd voor de hele kerk te organiseren. 's Middags kwamen we eerst bij elkaar voor de vrouwenbijeenkomst. We zijn aan het breien geslagen. Jaja, een lekkere warme sjaal voor als het 'koud' wordt. Ach, we zijn van de straat ;-) Ik zal jullie verdere breiverhalen besparen, maar het is leuk!
Na de vrouwenclub zijn we van breien overgegaan om aardappels schillen en andere voorbereidingen voor de maaltijd. De planning was om rond 16.00 uur te beginnen, dat werd uiteindelijk tegen zessen. Ach, ik kijk er niet meer van op. Het was heel gezellig om lekker te kletsen met de vrouwen en ondertussen een maaltijd voor de hele kerk voor te bereiden. Je zou het eigenlijk moeten zien. Niemand heeft haast of stress, regelmatig wordt er ontdekt dat er iets ontbreekt en dat wordt dan nog ff gekocht, wat kan resulteren in meerdere mensen die allemaal apart een klein boodschapje gaan doen. Ik denk dan ‘dat kan efficiënter', maar goed dat is erg Nederlands gedacht. Ik heb me in ieder geval bekommerd om het frietjes bakken (zie foto) en genoten van de gezelligheid en het bezig zijn. Na een tijd frituren voelde ik mezelf ook een vet frietje, maar na een plens water was ik helemaal klaar voor het feest. Arjan en kids arriveerden rond een uur of 8 en daarna begon het feest. Iedereen in een grote kring en... dan volgen er eerst een aantal toespraken. Heel gewoon hier. Je wordt toegesproken en er worden allemaal mooie dingen toegewenst. Mooi is dat. We hebben nog wat gezongen en dan denk je dat het eten wel geserveerd gaat worden. Nee... toen gingen we spelletjes doen met de hele gemeente. Hilarisch :-)! Gewoon simpele kringspelletjes, maar iedereen deed mee en wat hadden we een lol. Tegen half 10 was iedereen uitgeput en werd het eten geserveerd: lomo saltado! Eén van mijn favoriete maaltijden hier. Lekker, gekruid rundvlees, tomaat, rijst en friet (zie foto). Heerlijk! Toen iedereen z'n kommetje afgewassen had was het tijd voor de piñata! Dit keer een gitaar (maar ze zijn er in vele vormen) vol met speeldingen en snoepjes voor de kinderen. Altijd een leuk moment. Daarna ff uitbuiken op de stoel dacht ik. Niet dus; tijd voor taart! Dus om half 11 ging er nog een stuk taart in. Nee zeggen kan eigenlijk niet hier, dus ja... Nadat alles weer opgeruimd was gingen we na de lange, maar o zo gezellige avond weer naar huis. Tot zover een verjaardag op z'n Peruaans!

Artesenia
Samen met Cheila en Carolina ben ik afgelopen zaterdag lekker een dagje artesenia gaan shoppen in Monsefu, een kwartiertje bij Chiclayo vandaan. Artesenia zijn allemaal typisch Peruaanse (meest handgemaakte) producten, zoals houtwerk, vazen, (wand)kleden, sieraden (van zaden). Ik heb een (tweepersoons)hangmat gescoord ;-) En nog allerlei andere dingetjes. Zie foto's voor een kleine sfeerimpressie. Daarna hebben we lekker wat gegeten bij een strandtentje even verderop. Kortom een heerlijk dagje. Het voelde bijna als vakantie.

School
Het grootste deel van het schooljaar zit er alweer op hier. Er is keihard gewerkt en Daniël en Jonatin zijn in de afrondende fase beland, wat betekent dat ze met veel vakken al klaar zijn en verder met andere dingen hun tijd vullen. Zo krijgen ze nu verkeersles en hebben ze een presentatie gemaakt en gepresenteerd over hun nieuwe school. De meiden hebben nog iets meer werk te doen, maar ook dat gaat goed. Het is dus nog even doorzetten, maar het einde is in zicht. De meiden zijn nog steeds druk met hun aftelkalender op de muur. Zie foto.

En verder...
De warmte houdt dit jaar lang aan. Vandaag hebben we voor het eerst zonder ventilator gegeten, dat was wel een mijlpaaltje na al die maanden. Maar goed, koud is het hier zeker niet. Overdag gaat het nog steeds richting de 30 graden. Ik geniet er nog erg van en overweeg om maar hier te blijven als het in Nederland niet warmer wordt ;-)
Nederland, tja met nog een maand voor me, gaan m'n gedachten steeds meer naar D.V. 22 mei. Het is raar, leuk, jammer, fijn en lastig tegelijk. Maar goed, nu wil ik vooral nog genieten van iedere dag. Dat lijkt me sowieso wel een mooie insteek, niet alleen voor nu ;-)
Ik ben nu samen met Bettina aan het oriënteren op een huisje in Veenendaal (tips zijn meer dan welkom). Verder zijn er veel gedachten over Peru, Nederland, hoe het was en over de toekomst. Wat is het geweldig om te weten dat er één aspect hetzelfde blijft: God! Hij is hier bij mij, Hij is bij jullie en Hij zal met ons zijn.

Nou dat lijken me wel mooie woorden om mee af te sluiten.

Hieronder nog een aantal gebedspunten:
- Dank voor de gezondheidssituatie rondom mijn vader. De operatie is goed gegaan en het herstel gaat voorspoedig. We zijn hier heel dankbaar voor!
- Dank dat het goed met me gaat en bid dat ik een goede, laatste maand mag hebben hier in Peru.
- Bid om wijsheid over de weg die voor me ligt. Omschakelen, een huisje, werk, enzovoort. Bid om Gods leiding.
- Bid voor familie Vaders en de moeilijke tijd die ze tegemoet gaan in het afscheid nemen en tegelijk ook voorbereiden op Nederland. Bid om rust, zodat ze ook nog mogen genieten van de tijd hier.

¡ Ciao y cuidate !

Marieke

Reacties

Reacties

Hetty

Ha Mariekje,

Wat ben je toch een heerlijke verhalen vertelster!
Ik wens je nog een goede laatste tijd toe en Peru en vind het een heerlijk idee dat je binnenkort weer in ons kikkerlandje bent. Tip: breng je gebreide sjaal mee :)

mirjam zwaan

hoi marieke!
hoe lang was het nou vliegen?30 uur toch?
als het geen 30 vliegen was, zou ik erg graag een bezoekje nemen! maar helaas!dat kan niet. :(
ik sta nog steeds te trappelen om je weer te zien!!!!!
tot 22 mei!
toedloe!

anneke

Hey Marieke,
en ik maar denken dat je als een magere spriet terug zal komen, ha ha. maar als ik lees wat je daar allemaal eet, .......

nanny

Hey nichie,
Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Je bent in een warm hartelijke kring beland. Een tweede familie. Het zal nu zeker een moeilijke tijd zijn. Hopelijk kan je er nog goed van genieten en mag het een mooie afsluitende tijd zijn, van een tijd om nooit meer te vergeten! Veel plezier en succes nog meis.
Liefs nanny

Marita

Hoi Marieke,
Via Evelien Nab hoorde ik dat het met je vader goed mag gaan. Heel fijn, vooral voor jou, nu je zo ver weg zit.
Het allerbeste lieve meid, met je laatste weekjes daar.
Wat zijn die maanden snel gegaan!!!!!!!!!!!!!!!
groetjes
Marita

Marjan

Lieve Marieke
Nog drie weken en dan is je Peru - avontuur voorbij. Geniet nog even en sterkte met het afscheidnemen, want dat zal best lastig zijn. Kom je gauw op de koffie op de Bruinhorst als je terug bent ?

Groetjes en nog een paar hele fijne weken toegewenst.

Marjan

Marita

Marieke,
Eén van je laatste dagen in Peru dit jaar.
Heel veel sterkte en goede terugreis!
groetjes
Marita

Gerrit

Een hartelijk welkom weer in ons landje. Waar blijft de tijd. zo ga je weg en ook zo ben je, hopelijk, veilig en wel weer terug. We zijn benieuwd naar je verhalen. Bel even voordat je op de Bruinhorst je al veel eerder beloofde bakkie koffie komt doen. Weet zeker dat je met open armen wordt ontvangen.

Adieu,

Gerrit

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!