Mariekeinperu.reismee.nl

Verhaaltje 5 (bij gebrek aan inspiratie voor een betere titel…)

De dagen gaan snel hier. Inmiddels is het alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste blog schreef, dus bij deze weer een verslag van mijn belevenissen hier.
Drie weken geleden hebben we bezoek gehad uit Nederland. Een docent, van de middelbare school waar Jonatin en Daniel hun onderwijs volgen, heeft een flitsbezoekje gebracht aan huize Vaders en gekeken naar het onderwijs hier. Interessant en handig, aangezien mijn ervaring met de middelbare school niet veel verder reikt dan mijn eigen HAVO-tijd. Met wat concrete actiepunten zijn de spreekwoordelijke punten op de i gezet. En met dit bezoek is de voorraad Hollandse producten ook weer aangevuld :-) Stroopwafels, dropjes, hagelslag... en ondanks dat ik pas 11 weken weg ben is het echt wel lekker om weer hagelslag op m'n boterhammetje te kunnen strooien!
Twee weken terug ben ik met familie Vaders een weekend (van zaterdagmorgen tot zondagavond) naar Jaén geweest in het kader van een werkbezoek (de kerk in Jaén wordt ondersteund door de GZB en gecoacht door Arjan). Het aanbod om mee te gaan en hiermee meer van het land te zien heb ik met beide handen aangenomen. Jaén is een stad in het binnenland van Peru. Een prachtige tocht van 300 kilometer, waarvan het grootste gedeelte door de bergen, bracht ons na 5 uur rijden daar. In tegenstelling tot Chiclayo was het daar tropisch warm en vochtig. Zie foto's, uit een eerder geplaatst album, voor een verdere indruk. Het was een heerlijk weekend en het gaf het weer nieuwe energie voor het werk hier.

Het werken gaat goed. Anne Lize is een echte boekenwurm geworden (Pietje Puk, of Pedrito Puuk zoals we ‘m in het Spaans noemen ;-) is favoriet!), Marieneke heeft ook de slag te pakken en heeft bijna alle vakken van groep 7 afgerond, Daniel is gewend aan zijn brugklasleven en Jonatin werkt iedere dag hard om zo om 17.00 klaar te zijn en te kunnen gaan voetballen. En als er niet gevoetbald wordt, wordt er wel geschaakt, want het schaakvirus is toegeslagen hier. Iedere dag worden er meerdere partijen uitgevochten. En ja, ik doe ook een poging. ‘k Had tot een paar weken geleden nog nooit een schaakstuk aangeraakt, maar inmiddels snap ik welke zet je met welk stuk mag doen, haha. Helaas verlies ik gemiddeld ieder potje... Maar oefening baart vast ook hier kunst.
Zaterdagavond hebben we als gemeente SHALOM - Chiclayo, in de wijk rondom de kerk een straatcampagne gehouden. Een evangelisatieactie waarbij de verschillende groepen in de kerk hun bijdragen presenteerden. De kids hebben de gedanst, de jongeren deden een mimestuk en een dans, de vrouwen hadden een toneel/mimestuk ingestudeerd en verder werd er gezongen en kort gepreekt. Het was een geweldige, hartverwarmende avond. Verder was het echter ontzettend koud, want het kan hier 's avonds flink afkoelen en er stond een harde wind. Ondanks dat hebben we een prachtige avond gehad! Zie foto's voor een indruk... Jammer dat ik de sfeer (en de wind ;-)) niet op de foto vast kan leggen. Wat zou het gaaf zijn om jullie iets te kunnen laten proeven van het leven hier...

Over ruim een week krijgen we vakantie hier. Twee weken voorjaarsvakantie! Al is het weer niet echt voorjaarsachtig de laatste dagen. Ik dacht zelfs dat er kleine druppeltjes uit de lucht vielen vanmorgen, maar regen kon je het niet noemen.
Wat betreft mijn vakantieplannen... Zaterdagavond 8 oktober vlieg ik naar Lima om daar Bert op te wachten en vervolgens verblijven we twee dagen in Lima. Waarschijnlijk wordt dat twee dagen full-time bijkletsen :-) Vanaf maandag 10 oktober begint onze rondreis en trekken we van plaats naar plaats. Zie het kaartje wat ik heb toegevoegd. Uiteindelijk eindigen we op D.V. zaterdag 22 oktober in La Paz - Bolivia, om vanaf daar terug te vliegen naar Chiclayo. Waarschijnlijk heb ik dan zoveel foto's en verhalen dat ik een megablog kan schrijven :-)
(Bert blijft dan nog anderhalve week in Chiclayo, ik ga weer aan het werk en 's avonds en in het weekend gaan we Chiclayo verkennen).
Nu heb ik er vooral ontzettend veel zin in en besef ik dat het echt een zegen is dat ik dit kan doen! Alleen het voorgenieten (hm, ‘k vraag me af of dat een Nederlands woord is, maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel) is al geweldig! Check www.peruonline.nl Daar hebben we geboekt.
Nu nog even anderhalve week werken. Ook leuk :-)
Ik begreep dat jullie in Nederland lekker aan het nazomeren zijn. Geniet ervan!
Knuffel uit Chiclayo

Reacties

Reacties

Marieke den Hartog

Ha Mariek, wat ontzettend leuk om allemaal te lezen joh! Ik kom pas net achter je site, dus de rest ga ik 't weekend bekijken. Peru is een waanzinnig gaaf land hè! Ik ben ook bij een GZB gezin geweest daar: fam. van Blijderveen. Geniet ervan! Suc6 met je bezigheden! M'riek

Irene Roor

Wow wat een toffe verhalen. Wat een ontdekking dat je gewoon bijna een jaar in Peru zit. Wat een fantastisch land is dat en hoe bijzonder dat je zo je professie in kan zetten! Echt heel gaaf.

Geniet van je vakantie met Bert, en succes de komende maanden met je werk en het 'aan de andere kant van de wereld zitten'.

Veel zegen en ik ben benieuwd naar nieuwe verhalen!

Groetjes Irene

Annemieke

Ik kijk uit naar de volgende verhalen!! Morgen (maandag) ''gewoon'' weer aan het werk??

Groetjes, Annemieke

Bert

Wat een heerlijkheid hier :-) We gaan er nog ff van genieten!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!